Ness
per en 15 Juny 2013
938 Vistes

En l'argot escaquista 'Taules' significa que ningú guanya. I és això mateix que vull trasmetre entre la comparació de Neeme Järvi i Paavo Järvi.

Després d’haver-me empassat vàries hores seguides diverses versions de la Novena Simfonia d’Antonín Dvorak, -en Mi menor Op. 95, anomenada el Nou Món, escrita al 1883 quan estava a Nova York- he arribat a la conclusió que Progenitor i Fill han fet Taules. Han empatat musicalment parlant.

Per a mi va ser un goig enorme descobrir una versió força actual d’aquesta simfonia dirigida per Neeme Järvi, al 2011 a Holanda. A casa volta la d’en Solti amb l’Orquestra Simfònica de Chicago, bastant lenta –com la d’una gravació del mateix Paavo Järvi que volta per Youtube-.

Com deia, en Paavo, feia més temps que li’n coneixia l’existència i, em va semblar interessant escoltar-la de nou per poder comparar estils.

I francament en Neeme em va sorprendre molt agradablement.

Tenint en compte que Neeme Järvi pertany a una escola més clàssica de direcció hi ha coses que no se n’ha pogut despendre.

La importància de la corda en detriment del vent-fusta. Quan dic vent-fusta em refereixo a Clarinets i fagots principalment, ja que l’oboè i la flauta són els instruments claus ja que donen els temes principals  a cada moviment de la simfonia i han de destacar, sempre. El 1er. moviment el resolt força àgil (9 minuts) i la presència de timbales són clares i concises igual que les trompes a l’inici del moviment.

Al 2on moviment, continua amb els tics  en què la corda tapa la presència de la fusta, concretament el corn anglès –una mena d’oboè-, malgrat aquesta porti el tema principal amb què es desenvoluparà el teixit instrumental. I parlant de teixit: Obté una bona fusió sonora entre clarinet i oboè, admirable. S’hi desprèn molta suavitat, concepció bastant lenta (12 minuts). És un “Largo”....

Cap al mig de la simfonia, al 3er temps, és molt cantabile. (8,22 minuts), massa ràpid; continua amb una bona sonoritat entre oboès i clarinets. Una presència molt important de les timbales estan al seu punt just i el triangle, s’escolta com una Presència en la llunyania i no com un terrabastall proper.

Els crescendos són massa sobtats però en canvi, cap al final, usa un retardant, “ és una indicació d’una progressiva pèrdua de velocitat en la interpretació d’una obra; es tracta d’una variació del tempo original”, per tal d’intensificar l’intriga. Acaba bruscament.

El 4art moviment destaca per una gran solemnitat molt ben marcada per la corda acompanyant i les timbales sempre molt contundents. Al final, els clarinets han sobreviscut i els destaca de sobre de tot sota l’amenaça de la corda sempre omnipresent. Aconsegueix un gran equilibri sonor entre les diferents famílies d’instruments, diguem-ne que l’harmonia es fa comprensible.

El final és massa precipitat i brusc. (11 minuts...).

I pel que fa al seu fill Paavo Järvi, se li pot destacar ja uns inicis molt contemporanis, la separació per plans de la corda i el vent, molt evident en les simfonies de Beethoven amb la DKB i que va ser el tret de sortida de la meva incondicional admiració: el modelat orquestral, la profunditat sonora, etc. És una gravació en directe –segurament del 2006 o 07, no hi ha data al Youtube-, molt mal feta, amb els micròfons mal posats ja que segons quins instruments se senten més del normal i d’altres semblen muts.

El 1er. moviment juga amb un bon contrast i serà part fonamental de tots els moviments. El que per a mi és una cosa totalment inèdita és ús d’sforzatos a les timbales. Un altre aspecte que marca diferència i es distancia de la direcció clàssica; no he escoltat cap versió on aparegués això.

El metall marca el compàs com també els instruments solista –oboès i flautes-, exageradament massa fort. La corda es manté a una certa distància però hi és present: violoncels i contrabaixos. Molt conservador amb el tempo: (12,48 minuts).

En Largo del segon temps, continua amb aquesta característica (14, 39 minuts). Sembla més Solti que ell mateix. Massa lent. S’hi recrea i el podem definir com a contemplatiu.

La corda que és molt lírica hi té un paper com un encoixinat que insonoritza l’impacta del metall a tots els tuttis. Els crescendos estan fets en forma de pavelló de trompa. Gens precipitats.

En el tercer temps és on hi ha major diferència o contrast de tempo amb la resta de moviments: (7, 35 minuts).

Una altra característica molt Paavo, és l’agilitat o rapidesa en execució.

El triangle és molt estrident, les timbales se senten amb contundència.

Al darrer temps, 4art. moviment, s’estanca amb el conservadorisme: (11,19 minuts).

Molt contrastat i ràpid.

Clarinet en solo imperceptible –micròfons?-. L’ús de les timbales és una característica innovadora i destacable, amb ritmes molt marcats i alhora fer-les sobresortir com si fossin un instrument solista per ell mateix.

El que diferencia del seu pare és l’acord final fet de cordes; el so s’allarga amb la presència de flautes, oboès i clarinet, fins a extingir-se per complet. No és un tall brusc com en la resta de moviments que ambdós comparteixen.

Amb totes les comparacions, i no tan sols entre pare i fill, sempre hi ha moviments que ens agraden més o menys.

Amb aquest cas em passa quelcom similar. No puc dir: Em quedo amb Neeme Järvi però hi ha coses que no m’agraden prou i tampoc puc dir que m’agradi més en Paavo perquè l’aterridora sonoritat dels trombons és excessiva.

Per tant: TAULES.

Versió Núm. 1. Neeme Järvi. El vídeo que us poso hi ha altres peces. Obertura Cyrano de Bergerach d'un compositor holandès, Wagenaar; un parèntesi de parlaments i premis en honor a Neeme Järvi; el concert per a violí de Max Bruch i, a partir de 0:53:28, la Simfonia anomenada Nou Món de Dvorak. Jo us recomano que primer de tot, per fer la comparació, aneu al gra. Després si voleu, podeu gaudir de la direcció i de les obres. A més si us hi fixeu, el pare ha transmès molta gestualitat al fill....

[https://www.youtube.com/watch?v=pzIHqkl0hdI&list=FLcVDYpij3cjbdHdyua4mKog&index=1]

Versió Núm. 2. Paavo Järvi.

[https://www.youtube.com/watch?v=yvL91iEruyM]

 

Publicat a: Música
Sigues el primer a qui li agrada això.
Ness
Home, en Haitink el té, també.... Normalet per a gent que s'ho mereix, òbviament El problema dels americans és que per qualsevol cosa que ells trobin extraordinària, ja els donen
16 Juny 2013
Ness
16 Juny 2013
Ness
ni idea
16 Juny 2013
Ness
acaBen Ni a mi.
16 Juny 2013